Kamis, 19 November 2015

Ovari Sista putus haid - Bagaimana Common Ia?

Ovari Sista putus haid - Bagaimana Common Ia?

Anda mungkin pernah mendengar bahawa sista pada ovari, dalam sista berfungsi khususnya, adalah biasa di kalangan wanita premenopausal, tetapi betapa sering kali sista ovari selepas putus haid berlaku? Kajian terbaru menunjukkan bahawa ia mungkin lebih biasa daripada apa yang pada asalnya percaya.

Adalah sukar untuk melampirkan statistik sukar untuk kejadian sista ovari selepas putus haid disebabkan oleh hakikat bahawa dalam banyak kes, sista akan menghasilkan gejala. Oleh yang demikian, jika perempuan itu tidak mengalami gejala, dia tidak mempunyai sebab untuk mendapatkan rawatan bagi keadaannya. Oleh itu, terdapat banyak contoh sista ovari selepas putus haid yang tidak dilaporkan. Oleh kerana itu, terdapat peluang yang lebih besar malignan dalam sista yang berlaku selepas menopaus. Berita baik adalah bahawa dengan perkembangan teknologi baru, seperti ultrasound, mengesan sista ini telah menjadi lebih mudah dalam peperiksaan rutin.

Jika doktor anda mengesyaki bahawa anda mungkin mempunyai sista ovari selepas putus haid, sebagai tambahan kepada sonogram tradisional atau ultrasound yang sering digunakan, ia mungkin menyarankan anda menjalani ujian darah yang dikenali sebagai CA-125. Walaupun ujian ini memberikan keputusan yang tidak tepat untuk wanita premenopausal, seperti tidak berlaku untuk sista ovari selepas putus haid. CA-125 ujian adalah amat tepat apabila dilakukan ke atas wanita menopaus dan boleh menunjukkan sama ada anda mempunyai sista kanser atau sista tersebut adalah rendah.

Jika ujian mengesahkan bahawa anda memang mempunyai sista atau sista pada ovari, kemungkinan ia adalah apa-apa untuk bimbang tentang. Itu yang berkata, peluang untuk sista ovari selepas putus haid menjadi barah yang meningkat kepada ijazah dan ia adalah penting untuk menjadi proaktif dalam mendapatkan nasihat perubatan jika anda mengesyaki bahawa anda telah membangunkan sista. Anda perlu hubungi doktor anda dengan segera jika anda mengalami mana-mana daripada yang berikut:

Sakit yang tajam di perut yang lebih rendah
Sakit membosankan di kawasan pelvis
A sensasi tekanan atau berat di dalam pelvis anda
Loya atau cirit-birit
Kerap membuang air kecil
Persetubuhan yang menyakitkan
Bahaya yang wujud dengan sista malignan yang berlaku putus haid adalah mereka sering tidak akan menghasilkan apa-apa gejala sehingga mereka menjadi sangat besar. Pemeriksaan yang wanita Tahunan adalah sangat penting untuk sebab ini yang sering kali sista ini dapat dikesan oleh doktor anda dengan pemeriksaan pelvis asas.
Wanita yang terdedah kepada membangunkan sista pada ovari mungkin mahu mempertimbangkan rawatan semula jadi bertujuan ke arah pencegahan sista anda dengan menggunakan pemakanan, herba, dan perubahan gaya hidup. Kaedah-kaedah ini bukan sahaja akan menangani punca kepada pembentukan sista ovari selepas putus haid, tetapi akan menyebabkan badan secara keseluruhan sihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar