Kamis, 19 November 2015

Alpukat - The Wonder Fruit

Alpukat - The Wonder Fruit

Alpukat, buah pir berbentuk tergolong dalam genus Persea dalam keluarga Lauraceae itu. Ia adalah dengan kulit hijau atau kehitaman gelap dengan benih yang besar. Ia kebanyakannya dilihat di negara-negara Mediterranean dan kawasan-kawasan lain di mana suhu tidak pernah jatuh di bawah lima darjah.

Alpukat kaya berkrim adalah makanan yang sempurna yang boleh dimakan mentah. Makan satu alpukat sehari akan membuat anda jauh dari pelbagai penyakit. Berikut adalah manfaat kesihatan tertentu Alpukat:

Perlindungan kepada jantung: Avokado mengandungi beta sito-sterol dan asid oleik yang membantu dalam mengurangkan kolesterol darah.

Sifat anti kanser: Avokado yang berkesan terhadap mulut, payudara dan kanser prostat. Ia membantu radikal bebas untuk menyerang terhadap sel-sel kanser meninggalkan sel-sel yang berhampiran sihat.

Avokado untuk penjagaan mata: Avokado membantu dalam mencegah degenerasi makula yang seterusnya mengurangkan risiko katarak.

Penurunan berat badan dengan avokado: avokado Walaupun kaya dengan lemak, ia mengurangkan berat badan dengan memberikan badan banyak nutrisi dan memberi rasa penuh ke perut. Alpukat mengandungi hampir 7gms serat larut dan tidak larut yang menyimpan kolon anda sihat. Serat larut dalam alpukat memperlahankan pecahan karbohidrat dalam badan ada dengan mengurangkan rasa lapar.

Kandungan nutrien meningkat: Avokado yang kaya dengan mineral, vitamin dan serat pemakanan. Vitamin B mengandungi dalam avokado membantu dalam anti penuaan. Kalium dan natrium dalam alpukat mengawal tekanan darah.

Penjagaan mata: Avokado kaya dengan lutein, karotenoid yang berfungsi sebagai anti oksidan dan melawan penyakit mata.

Melindungi bayi dalam kandungan: Avokado kaya dengan asid folik yang penting untuk kesihatan janin. Kekurangan asid folik boleh menyebabkan berat lahir yang rendah dan kecacatan kelahiran saraf pada bayi yang baru dilahirkan.

Avokado rasa baik dan ia boleh digunakan sebagai cara yang sihat untuk rasa hidangan anda. Walaupun avokado dikatakan toksik dalam lembu, ia terbukti selamat untuk manusia. Avokado boleh disimpan untuk beberapa bulan dalam peti sejuk.

Jika anda adalah orang yang yang tidak suka untuk mengambil ubat, mencuba satu alpukat sehari yang membolehkan anda sentiasa sihat lama.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar